lauantai 13 lokakuun, 2012

SUOMENLINNAN SYKSYÄ

Laajasalon Valokuvaajien Suomenlinnan kuvausretkellä 13.10.2012 oli lopulta vain kolme osallistujaa.  Matti ja minä vilkaisimme pikaisesti aamulla Silakkamarkkinat ja ajoimme Suomenlinnaan klo 9.40-lautalla. Aamu näytti sateiselta, mutta siihen mennessä kun Hande saapui seuraavalla vuorolla,  taivas kirkastui ja syksyinen Suomenlinna pääsi esittämään meille hienon valonsa. Kiersimme saaren kutakuinkin myötäpäivään.

Ensimmäinen etappimme oli Suomenlinnan kirjasto, jossa seuramme jäsenellä Outi Debnamilla oli esillä valokuvia ja maalauksia.

Venevajojen seinustalla merellinen ”asetelma”..

Saaren lännen puolen tykin lähellä betonissa kulumia ja ”hieroglyfejä”…

Kivimuurissa luonnon kirjailemaa kuviota. Sammalta, jäkälää vai mitä lienee?

WC:n ulkoseinässä ruostetta ja maaliroisketta, kuin abstrakti maalaus.

Länsirannan kallioita kiemurteleva lauta-aita toi mieleen Kiinanmuurin…

Iltapäivästä kauemmas meren ylle harmajan majakan suuntaan kerääntyi paksu pilvipeite saattelemaan laivoja.

Auringonsäteet siellä täällä puhkaisivat pilvipeitteen luoden lähes sakraalin tunnelman.

Paula lähetti aiheesta: maisema, lauantai 13 lokakuun, 2012, klo 20:19
Avainsanat: , , , , ,

sunnuntai 7 lokakuun, 2012

SILAKKAMARKKINAT 2012

Silakkamarkkinoitten avajaispäivän sää oli mitä kaunein, ja niin kauan kuin aurinko paistoi, Kauppatorilla tarkeni käyskennellä tuulesta huolimatta. Avajaisten palkinnonjakoon en kiirehtinyt (lue: herännyt), koska halusin kuvailla iltapäivän valossa. Saavuinkin torille vasta puoli kuuden maissa, jolloin torihyörinä oli parhaimmillaan muttei liiaksi tungosta.

Kuvasin tällä kerralla lähinnä kauppiaita ja yksityiskohtia. Myöhemmin viikolla otan laajakulman mukaan avarampien yleisnäkymien tallentamiseen.

Silakkamarkkinoitten tyylikkäin pariskunta oli perinteisessä paikassaan altaan hallin puoleisessa kulmassa. Aito tumma saaristolaisleipä teki kauppansa.

Veneistä ja laivoista löytyy aina uusia kiinnostavia yksityiskohtia.

Kas maistiaisia, olkaa hyvä!

Kauppahallin edustalla voi ihastella pyöreässä altaassa uiskentelevia kaloja.

Reippailla tori-ihmisillä pysyy vasara kädessä, kun pitää teltanlievettä korjata.

Lohi sai hiilloksesta kauniin pinnan ja vahvan savun maun.

Mastojen ja köysien varjot muodostivat alati muuttuvia kuvioita veteen.

Avajaispäiväniltana mereltä nousi mahtavan muhkeita pilviä, ja ilta-aurinko loi punertavaa hohdetta taivaanrantaan, jossa viime säteet vielä maalasivat Suomenlinnan majakkakirkon seinän.

Paula lähetti aiheesta: kaupunki, ruoka, tapahtuma, sunnuntai 7 lokakuun, 2012, klo 23:52
Avainsanat: , ,

lauantai 6 lokakuun, 2012

HYVINKÄÄ JA SKSL

Laajasalon Valokuvaajien ryhmä vieraili Hyvinkäällä Suomen kameraseurojen liiton teemanäyttelyn avajaisissa lauantaina 7.10.2012.  Järjestäjänä oli Hyvinkään kameraseura, joka täytti kuusikymmentä vuotta.  Näyttelyn teema on ”Työ”,  ja valokuvaseurastamme kolmen jäsenen vedoksia oli hyväksytty näyttelyyn yhteensä kuusi. Omia kuviani ei hyväksytty mukaan, no seuraavaan näyttelyyn yritän sitten parantaa.

Hyvinkään kaupungintalo vanhassa villatehtaassa oli miellyttävän  avara ja valoisa paikka, jossa vedokset saivat ilmaa ympärilleen.  Hieno idea oli näyttää digikuvien pystykuvat pystynäytöllä. Ainoa pettymys oli se, että kaikki näyttelyyn hyväksytyt työt eivät olleet näyttelyluettelossa.

Saavuimme Hyvinkäälle hyvissä ajoin ja tutustuimme Suomen rautatiemuseoon, jossa lapsuudesta tutut veturijättiläiset toivat nostalgisia muistoja.

”Joo tuosta mä kesällä menin Iniöön!”

TEEMANÄYTTELYN AVAJAISET

SKsL:n teemanäyttely ”Työ” avattiin Hyvinkään kaupungintalolla klo 16. Hyvinkään kameraseura juhli samalla toimintansa 60-vuotista taivalta, mikä on kunnioiotettava saavutus. Avajaisvieraita lienee ollut yhtä paljon kuin aiemminkin, mutta isossa tilassa määrä näytti pienemmältä. Vedoksia oli esillä aulassa ja toisessa kerroksessa, digikuvia saattoi katsella molemmissa kerroksissa kahdella näytöllä.

Oman ilmeensa korkeaan aulaan toi Kaarina Kaikkosen tilataideteos ”Kohti uutta huomista”, jossa on lastenvaatteita ripustettu katosta.

HYVINKÄÄN KIRKKO

Avajasista Rantasipiin ajaessamme huomasimme Hyvinkään kirkon, johon halusimme tutustua lähemmin. Professori Aarno Ruusuvuoren suunnittelema kirkko on tyyliltään moderni, ja siinä toistuu kolmioaihe. Valokuvauksen sommittelukurssin ensi viikon aiheena on kolmio, mitä sopivin kuvauskohde siis. Kirkko oli vaikea kuvattava, sillä laajakulmalla ottamissani kuvissa vinojen seinien perspektiivi asetti haastetta.

JUHLAILLALLINEN

Suomen kameraseurojen liiton teemanäyttelyn illallinen ja samalla Hyvinkään kameraseuran 60-vuotisjuhlaillallinen nautittiin Hotelli Rantasipissä. Ravintolasali oli viihtyisä, ja sen erikoinen tuhansista puupalkeista rakennettu varjostinrykelmä toi saliin hämyisen lämpimän tunnelman. Noutopöydän antimet olivat maukkaita, vieläkin vesi herahtaa kielelle.

Tässä vaiheessa ei vielä ole nautittu peeveetä (tarjoilijan termein), mutta silti jo lasit näkyvät sumeana…

Paula lähetti aiheesta: näyttely, rakennus ja rakentaminen, valokuvaus, lauantai 6 lokakuun, 2012, klo 23:19
Avainsanat: , , , , , , , , ,

torstai 4 lokakuun, 2012

KERHOILTA 4.10.2012

Valokuvausseurani Laajasalon Valokuvaajien lokakuun kerhoillan kuvateemana oli ”Liike”.

Ensimmäinen kuva löytyi koneelta, kuva on otettu alkuvuodesta Narinkkatorilla, jossa vietettiin kiinalaista uuttavuotta.

Kesällä olin Linnanmäellä sukulaisnuorten kanssa, ja Lintsillähän on monenlaista vauhdikasta kuvattavaa. Muistaakseni yritin tässä kuvassa pannata vaunun kulkusuuntaan ja AF oli servolla tuohon numeroon tähdäten.

Santahaminan tämän vuoden MILjazzin solisti Pete Parkkonen heitti voltin lavalla sotilassoittajan avustamana. Sattuipa kerrankin tämä hidas hämäläinen kuvaaja reagoimaan odottamattomaan tilanteeseen tarpeeksi nopsasti.

Tämän kuvan kävin ottamassa varta vasten Liike-teemaan. Bussin lähtöön oli parikymmentä minuuttia aikaa, oli illan sininen hetki, joten kävelin metroasemalta sillalle. Kameran tuin kaiteeseen ja kokeilin eri pituisia valotusaikoja. Siinä kuvatessani joku mies kääntyi puoleeni lausahtaen ”Canon, yäks”. No huumorilla se oli sanottu ja huumorilla sen otin; meillä oli oikein mukava rupattelutuokio valokuvauksesta – viskihörpyllä terästettynä.